חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גאודי בברצלונה – הרשימה המלאה של אתרי התיירות בעיר

גאודי בברצלונה – הרשימה המלאה של אתרי התיירות בעיר

עזרה עם תכנון החופשה בברצלונה?

גאודי בברצלונה – הרשימה המלאה של אתרי התיירות בעיר

גאודי ברצלונה - מסע מסלול טיול בעקבות יצירותיו של גאודי

כשמטיילים לברצלונה, חשוב להכיר את האנטוני גאודי, אחת הדמויות המשפיעות ביותר בעיר. גאודי, אדריכל ואמן, עיצב רבים מהמבנים המעניינים ביותר בעיר, וסגנונו הייחודי הוא סימן ההיכר שלו. הוא השתייך לזרם האמנותי של אר נובו ופיתוח סגנון מיוחד שנקרא מודרניזם קטלאני. ביצירותיו, השאר את החותמו האישי בברצלונה. תיירים מכל העולם מגיעים כדי להתפעל מהמבנים הצבעוניים והמרתקים שהותיר אחריו.

Powered by GetYourGuide
Powered by GetYourGuide
Powered by GetYourGuide
Powered by GetYourGuide

אנטוני גאודי נולד ביוני 1852 בעיירה ראוס, סמוך לטרגונה (כיום כשעה נסיעה מברצלונה). בילדותו התמודד עם רצף אירועים קשים: שניים מאחיו נפטרו בילדותם, אח נוסף שהיה רופא נפטר לאחר סיום לימודיו, ואמו הלכה לעולמה זמן קצר לאחר מכן. גאודי עצמו סבל מבעיות בריאותיות, והיה חריג בסביבתו, נמנע ממשחקי ספורט עם בני גילו. במקום זאת, הוא נהג לטייל בטבע ולהתבונן בו. דרך התבוננות זו, הבין שבטבע כמעט ואין קווים ישרים, והתחבר מאוד לתנועתיות הטבעית. תובנה זו התבטאה במבנים רבים שתכנן, בהם ניתן לראות פיתולים מכל עבר. אפילו כששילב קווים ישרים, השתמש בטכניקות מגוונות כדי לרכך אותם ולשבור את הצורות הריבועיות. ניתן לראות את העקמומיות הזו ברצפות, בגרמי המדרגות, בתקרות ובגגות. באמצעות תבליטים על הקירות, מסגרות חלונות מעוגלות, סורגים ומעקות מתעקלות ושימוש עשיר בצבעים, יצר גאודי סגנון ייחודי ומרהיב.

גאודי עבד לרוב על מספר פרויקטים בו-זמנית, והיה מעורב בכל אחד מהם עד לפרטים הקטנים ביותר של עיצוב הפנים, הריהוט, הציורים והפסלים. הוא היה קטלאני אדוק וסירב לדבר ספרדית. את החיבור שלו לתרבות הקטלאנית ניתן לראות בשימוש בפסיפסים משברי חרסינה צבעוניים—אלמנט קטלאני מסורתי—המעטרים רבים מחזיתות המבנים שעיצב.

בהיותו גדל וחי בקרבת חופי קטלוניה, שאב השראה מארמונות החול שילדים בונים, והשתמש בצורות אלו בעיצוב חלק ממבניו.

מלבד רעיונותיו המקוריים, גאודי השתמש בשיטת עבודה ייחודית ליצירת שלד המבנים שלו, שהביאה אותו לרמה יצירתית גבוהה עוד לפני עידן המחשבים. הוא תלה משקולות על מערכת חוטים מתוחים, ובכך יצר קשתות הפוכות ששימשו כבסיס לתכנון עבודותיו.

גאודי נפטר בשנת 1926, בגיל 74, לאחר שנדרס על ידי חשמלית—רכבת חשמלית העוברת ברחבי העיר.

פארק גואל (park güell)

פארק ייחודי ומעוצב על ידי גאודי. הפארק משרה אווירה רומנטית וציורית ומומלץ לזוגות יחד עם זאת מרחבי הפארק וגן המשחקים מתאימים גם למשפחות המגיעות עם ילדים. 

כרטיסים: יש אזורים בפארק שניתן לראות גם ללא כרטיס אך מומלץ מאוד כדי להנות מהחוויה המלאה לרכוש כרטיס (10E לערך) ולהיכנס למרחבי הפארק. 

למרות המראה הפנטסטי של הפארק, במקור הוא תוכנן להיות אזור יוקרתי בשכונת מגורי יוקרה מחוץ לעיר (ולכן הפארק ממוקם במיקום מעט מרוחק מהמרכז של ברצלונה).  הוא היה מיועד לעשירי העיר שרצו לחיות מחוצה לה עם נוף הצופה אל כל העיר. למרות התכנון הגרנדיאוזי והביצוע המהפנט של גאודי, האזור לא נבנה במלואו כפי שתוכנן והפארק היה עזוב שנים ארוכות. בשנת 1922 עבר הפארק מבעלותם של משפחת גואל לבעלותה של עיריית ברצלונה ובשנת 2005 הוא הפך לאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. 

כשתיכנסו לרחבת הכניסה תגיעו ראשית לאזור מקורה הבנוי על עמודים הנקראיים עמודים "דוריים" בשל צורתם הייחודית. הם מזכירים את העמודים הרומאיים אבל מקבלים טוויסט מודרניסטי. פתחי המרזבים בנויים בצורת ראשי חיות (ממש כמו בסגנון הגותי) ובעזרתם מתייבש אזור הספסלים במהירות גם בימי גשם. אזור הספסלים או האזור המרכזי בנוי בצורה גלית שמאפשרת לקבוצות רבות לשבת בתחושת פרטיות. תמשיכו לעבר גרם מדרגות יפיפה ובדרך תוכלו לראות פסל של דרקון ושלל מזרקות. בסוף גרם המדרגות תגיעו ל"אולם העמודים" הבנוי על 84 עמודים! הוא במקור נבנה כדי לשמש כשוק לשכונת הווילות שתוכננה במקום. אם תרצו לעלות עוד תוכלו לטפס גרם של כ- 200 מדרגות עד שתגיעו לתצפית משגעת על כל ברצלונה. 

הבית של גאודי -Gaudi House Museum

המבנה, שהיה ביתו של גאודי בין השנים 1906 עד 1925 הפך היום ל"מוזיאון בית גאודי". באופן מפתיע את הבית הזה לא עיצב גאודי עצמו אלא דווקא חבר שלו ולמרות זאת הוא מתאפיין גם כן בצבעוניות וקישוטיות. הבית עצמו נמצא במיקום המשקיף ל"פארק גואל" אחת מיצירות המופת של גאודי ונמצא באזור ירוק בין עצים יפיפיים. הבית מאופיין בקירות ורדרדים עם חלונות ירוקים וצריחים גם הם ירוקים ומעוטרים. 

במוזיאון תוכלו לראות תערוכה המתראת את חיי היום יום של גאודי, את החדרים בהם גר, הריהוט והחפצים האישיים שלו. באזור אחר של המוזיאון תוכלו להתבונן בחיו המקצועיים של גאודי- ובייחוד את חייו כמעצב. תוכלו לראות שגאודי לא רק עיצב מבנים גדולים אלא גם עבד על פרטים ייחודיים וקטנים יותר כמו כסאות מגולפים, פסלים ופרזול מיוחד במתכת. 

מיקום: הבית נמצא בצפון העיר, בסמוך לשכונת גרסיה.

דרכי הגעה:

  • במטרו:  נמצא כ- 10 דקות הליכה מתחנת המטרו Vallcarca שאליה אפשר להגיע ממרכז העיר בקו L3 (הירוק).
  • באוטובוס: קווים 24, 92, 32 ו H6 

ארמון גואל ( Palau Güell)

ארמון גואל הוא המבנה שבו כל הסיפור של גאודי התחיל. התעשיין העשיר אוסביו דה גואל מבקש מגאודי, אדריכל צעיר וחסר ניסיון, לבנות בית למשפחתו עם תקציב בלתי מוגבל. גאודי מתכנן ובונה בין השנים 1886- 1888 ארמון מרשים ומפואר. האורחים שהגיעו לארמון נכנסו עם כירכרות הסוסים שלהם דרך השער הראשי. לאחר מכן, הסוסים ירדו לאורווה בתחתית הארמון והאורחים עלו אל חדר הכניסה. הקירות והתקרה המקושטים של החדר הסתירו חלונות קטנים (בחלק העליון) שבאמצעותם יכלו המארחים להציץ על האורחים טרם קיבלו את פניהם על מנת להתאים את לבושם במידת הצורך. 

ישנם סיורים בארמון הכוללים הדרכה באנגלית ובספרדית. הארמון נמצא בסמוך לשוק בוקריה המפורסם ואתרים רבים נוספים ולכן הוא יכול להשתלב במהלך היום בצורה מצויינת.

סגרדה פמיליה (La Sagrada Família)

הבזיליקה של הסגרדה פמיליה נמצאת באזור מרכזי בעיר וניתן להקיף אותה מכל עבריה ברגל, להיכנס לביקור בה, ולקנח באחת המסעדות הרבות הפזורות סביבה או בישיבה בפארק המקסים שמדרום אליה. 

הסגרדה פמיליה (La Sagrada Família) או בעברית "המשפחה הקדושה" היא אחד מהפרויקטים הגרנדיאוזים ביותר של גאודי. הבניה שלה החלה בשנת 1882 ולמרות מותו הפתאומי של גאודי ולמרות חילוקי הדעות האם נכון להמשיך בבניה שלה בהיעדרו, היא ממשיכה להיבנות עד היום! מלבד בזמן מלחמת האזרחים הספרדית, הסגראדה פמיליה נמצאת בבניה ותמשיך להיות עד שנת 2026. תוכלו ממש להבחין באגפים החדשים מול הישנים ולהתרשם בעצמכם מתהליך העבודה. 

במראה ראשוני קשה לתפוס את כמות הפרטים, הפסלים, האותיות, והצורות הגאומטריות שיוצרים את יצירת המופת הזו. גאודי שתכנן את הבזיליקה, גם היה אחראי על הבניה עד מותו, וגם פיסל בעצמו את הפסלים. גאודי עבד על הכנסיה 43 שנים מחייו ובמשך 12 שנה הקדיש לה את זמנו בבלעדיות עד כדי שבשנה האחרונה לפני מותו אפילו עבר לגור בתחומה. הבזיליקה מתארת את הסיפור של ישו: הלידה, המוות, והחזרה לחיים. התכנון כולל 18 צריכים שגובהם 100 מטרים כאשר היום קיימים רק 8 מתוכם! 

אין מישהו שלא נכנס לאולם המרכזי בלי להשתאות מהפאר והגודל. התקרה באולם מגיעה ל45 מטרים כאשר באזור המרכזי היא אף מגיעה ל60 מטרים! גאודי גם כאן השתמש בהשראה שלו מהטבע ועיצב חלק מהעמודים בצורת עצים וענפים. באזורים אחרים שילב צורות גאומטריות מופשטות, אזורים מחודדים, פרזול, פסלים, קישוטים וצבעים שהופכים את המכלול למעורר פליאה ולגמרי חוויה שאסור לפספס. 

קאזה מילה (Casa Mila)

קאזה מילה הוא בית הנמצא בשכונת "ההרחבה" של ברצלונה, ממש על שדרה ראשית סביב בתי מגורים בסגנונות אחרים לגמריי. גאודי בנה את הבית הזה עבור- פרה מילה אי קאמפס, בורגן קטלני ופוליטיקאי שרצה להתהדר בבית של האמן הקטלני הידוע. בבית, כמו ברבות אחרות מיצירותיו של גאודי, אין אף קו ישר! הבית מתעקל למעלה לאורך 6 קומות ומזכיר בצורתו דיונות של חול. מעל קירות הגיר הלבנבנים תראו בבירור מעקות מתכת שחורים שמתעקלים סביב המרפסות ומזכירים צמחים מטפסים או אצות. עליית הגג של המבנה משמשת כיום כמוזיאון לתולדות הסגנון האדריכלי של גאודי ושאר הקומות משמשות כיום למגורים. המבנה הפך להיות אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 1984.

קאזה מילה לא דורשת עצירה ארוכה, זו יכולה להיות נקודת עניין קטנה בדרך שמראה כמה גאודי והאדריכלות שלו שזורים במבני העיר באופן כל כך שגרתי.

קאזה ויסנס (Casa Vicens)

הבית נבנה בין 1883-1888 עבור התעשיין מנואל ויסנס אי מונטנר שביקש שייבנה לו בית קיץ ברובע גרסיה שעד אז היה כמו כפר ציורי נפרד מחוץ לעיר הגדולה ברצלונה (עד היום תוכלו להרגיש את זה בהסתובבות בשכונה, שעם הזמן התחברה אל העיר עצמה). הבניין נבנה בהשראת הסגנון המזרחי שבו גאודי התעסק באותה תקופה ולכן הוא גם מאוד ייחודי ביחס ליצירותיו. החזית שלו בנויה מלבנים אדומות ושימוש באבני קרמיקה צבעוניות בתבנית שח-מט. בניגוד ליצירות רבות של גאודי, הבניין הזה דווקא כן מבוסס על קווים ישרים וכולל ארבע קומות: ראשונה- מחסן, השניה והשלישית למגורים, והרביעית לצוות המשרתים.

בעוד שהמראה החיצוני של הבית ססגוני ומרשים החלק הפנימי מעורר השתאות של ממש! תוכלו לראות ציורי קיר, עבודות עץ מסורבלות, כלי קרמיקה, ויטראז'ים, פסלים ועוד… גאודי לא הסתפק בעיצוב האדריכלי של הבית אלא ירד לפרטים הקטנים ועיצב את קירותיו הפנימיים של הבית בתשומת לב אדירה לפרטים הקטנים ובשימוש בחומרי עבודה מגוונים: עץ, אבן, זכוכית, קרמיקה ועוד… בנוסף הבית מלא ביצירות אמנות של ציירים, פסלים ואמני עץ שונים כך שתוכלו להנות מצירוף מהפנט של שלל סגנונות בעת ובעונה אחת.

קאזה באטליו (Casa Batlló)

הבית הזה נראה כאילו יצא היישר מארץ האגדות. עם החזית המקושטת בצבעים ססגוניים של ירוק-כחול-ורוד, המרפסות המעוקלות והארובות הציוריות אפשר לחשוב שהבניין הזה יצא היישר מספר ילדים. 

הבית נמצא על השדרה הראשית Passeig de Gràcia ונבנה במקור כבניין מגורים לכל דבר. ז'וזפ בטאליו שרכש את הבית לאחר שנבנה רצה להרוס את הבניין שלא מצא חן בעיניו ולהחליף אותו בבניין חדש. לבסוף, הוא חזר בו והחליט להציע לגאודי לעצב את חזית הבית מחדש ובכך להפיח בבניין חיים חדשים. אפשר לראות שגאודי בשלב זה כבר היה מנוסה ובעל סגנון מגובש, ולכן נתן דרור ליצירתיות שלו. בעיצובו החדש רצה גאודי להאיר את הבית באור טבעי מבחוץ, (ובעיקר את הקומה הראשונה בה התגוררו בעלי הבית- בני משפחת בטאליו) ולכן יצר מרפסות גדולות וחלונות רבים ברחבי הבית. החלונות קיבלו טאץ' ייחודי כשגאודי הוסיף עליהן דוגמאות של עיגולים צבעוניים וקרמיקה מזוגגת בצבעים שונים. 

החזית הזו מעוררת את הדמיון של כל הצופים בו. חלק טוענים כי החזית הזו מזכירה את הסיפור של קוטל הדרקון הקטאלני- ג'ורג' הקדוש (כאשר הגג הוא קשקשיו של הדרקון והצריח עם הצלב הוא הפגיון של של ג'ורג'). חלק רואים במעקות המרפסות לועות מפלציות מלאות שיניים או מסכות. הבית אפילו קיבל את הכינוי "בית העצמות" בשל כך. אין כניסה לתיירים אל תוך הבית ולכן תוכלו להתרשם רק מחזיתו אבל גם עם זאת הוא אחת מנקודות העצירה היפיפיות ביותר במרכז העיר, בין מסעדות, חנויות וברים.

(Torre Bellesguard) טירת בלגרד

זו אחת הפנינות הפחות מוכרות של גאודי והיא ממוקמת יחסית רחוק ממרכז העיר. לכן, היא מתאימה יותר למי שרוצה להעמיק במיוחד ביצירותיו של גאודי או מי שמגיע לעיר בפעם השניה. מצד אחד כדי להגיע נדרשת נסיעה מצד שני האתר לרוב לא מלא בתיירים ותוכלו להנות מעוד אחת מיצירות המופת של גאודי ללא עומס ותורים. 

גאודי בנה את הטירה הזו בהשראת טירה עתיקה שהיתה בשכונה בעבר, ובאמת החלק החיצוני שלה מזכיר מאוד את הסגנון הגותי עם הקירות האבן המאסיביים והחלונות הצרים. בפנים תוכלו להיחשף לויטראז'ים צבעוניים ופסיפסים מפורטים שיוצרים שילוב מסקרן בין המודרניזם לסגנון הגותי הימי ביניימי. 

משמעות המילה Bellesguard הוא- "נוף יפה" ובאמת בתחילת המאה ה-20 בתקופה שנבנה המבנה מיקומה היה הרחק מהעיר והשקיף מהגובה אל הנוף היפה ביותר על העיר ברצלונה.

זה אולי אחד המבנים ה"רגילים" ביותר של גאודי. הבניין מאוד סימטרי ובעל קווים ישרים, ויש הטוענים שכך נאלץ גאודי לבנות- כיוון שהבניין נבנה בצפיפות בין שני בניינים אחרים וכן בשכונה מאוד יקרתית. גאודי בנה את חזית הבית בהשפעת סגנון הבארוק (בשונה מהשפעת הסגנון הגותי שבהשראתו הוא לרוב בונה), והיה אחראי גם על הקשתות, עיטורי הסורגים ואפילו את הרהיטים עיצב בכפידה. 

דווקא על הבית הזה זכה גאודי בשנת 1900 בפרס מעיריית ברצלונה על המבנה היפה ביותר. זה הפרס היחיד שקיבל אי פעם גאודי למרות חותמו האדיר בעיר. 

פנסי כיכר ריאל

בכיכר ריאל תוכלו לראות פנסי רחוב יפיפיים שגם הם שייכים לגאודי. גאודי ניחן בכישרון אדיר לשימוש בחומרים שונים וזו דוגמה נפלאה לשליטתו במתכות ובפרזול. 

Powered by GetYourGuide
לחזור למשהו ספציפי?
Powered by GetYourGuide
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן